נגישות
[wpa_toolbar]
שפות
main-pic

הטמעת מיינפריים במשרד התחבורה

מה לא אמרו על המיינפריים – שעבר זמנו, שהוא מיושן ועוד. אלא שמשרד התחבורה מצטרף לקהילת המאמינים בו ובחר להטמיע מיינפריים חדש של יבמ, מסוג z14-R1. הפרויקט, בהיקף של עשרה מיליון שקלים, החל לפני פחות מחצי שנה, באוגוסט 2018, והסתיים באחרונה. ביצעו אותו אנשי ה-IT של משרד התחבורה, בראשות המנמ”ר, צור אהרון, יחד עם אנשי יבמ ישראל ומלם תים, נציגת הענק הכחול למכירת מחשבי Z בישראל.

ה-Z היא סדרה של מחשבים מרכזיים, שקיימים בשוק יותר מ-50 שנים. ארגונים רבים מעדיפים אותם על פני פלטפורמות אחרות עבור יישומי הליבה – בשל הביצועים, השרידות והמוכנות להגנה מאיומי אבטחת מידע וסייבר. התכנון ההנדסי שלהם מעניק להם יכולת עמידה בעומסים גבוהים והפעלת מגוון רב של פעולות במקביל. בבסיס הפלטפורמה יש יכולת לתאימות תוכנה לאחור, המאפשרת ליישומים שנכתבו לפני עשרות שנים לרוץ עליה בלי צורך בשכתוב מחדש, ולהריץ על אותה מכונה, בו זמנית, יישומים חדשים, מבוססי קוד פתוח.

בראיון לאנשים ומחשבים אמר אהרון כי “המשרד דוגל בהפרטת שירותים. מדי יום יש 70 אלף אנשים העובדים אל ומול מערכות הליבה של המשרד: מפקיד ביטוח לאומי שבודק זכאות לגמלה, עבור בפקיד בנק שבודק אפשרות להלוואה לרכב משועבד, ועד יבואני רכב ומכוני רישוי. גופים רבים במשק שואבים מידע מאתנו, או מזינים ומעדכנים את המערכות שלנו. משרד התחבורה הוא גורם משמעותי במשק הישראלי: אחרי מס הכנסה, הוא הגוף השני בהיקף הכספים שהוא גובה לקופת המדינה. לכן, היבט הזמינות של המערכות מאוד חשוב לנו”.

“המערכת – חלק חשוב בכלכלת המדינה”

לדברי אהרון, “מערכות הליבה של משרד התחבורה לרישוי נהיגה ולרישוי רכב יושבות על מיינפריים. הן מספקות שירות אמין, יציב וזמין לכלל הציבור במדינה ומהוות חלק חשוב ביותר בכלכלת המדינה”.

הוא אמר כי “המכונה הקיימת אצלנו היא כבר בת ארבע שנים, בלי יכולת שדרוג וגידול. נדרשנו ליכולות עיבוד ועוצמות מחשוב אל מול צרכים חדשים, במסגרת תכנית אב אסטרטגית למערכות המידע של המשרד. לכן, ביצענו שדרוג למחשב החדש, שיתמוך בכלל תפעול מערכות הליבה של המשרד. נדרשנו לענות לצורך בהרחבת פעילות המשרד, להוספת שירותים ולהתאמת הפלטפורמה לצרכים המשתנים. זהו מחשב בעל עוצמת עיבוד חזקה יותר, שמקצרת משמעותית את תהליכי האצווה. הפרויקט להטמעת המיינפריים התבצע מתוך ההבנה וההכרה בחשיבות שמירה על העדכניות של תשתית המחשוב ועבור גידול עתידי”.

הגנת הסייבר

“בנוסף”, לדברי אהרון, “המשרד נדרש להתמודד עם אתגרים של אבטחת מידע והגנת סייבר. המחשב החדש מגיע עם יכולות הגנת מידע והצפנה מיוחדות, שמספקות מענה לאתגרי הסייבר שעמם מתמודד המשרד, תוך עמידה בדרישות מערך הסייבר הלאומי. המחשב החדש מאפשר לנו לשפר את רמת הזמינות של השירותים ולהתמודד בצורה טובה יותר עם האתגרים שבאיומים. כמו כן, כיוון שהמיינפריים פועל בטכנולוגיה סגורה, הוא יותר מאובטח”.

הוא ציין את התועלות שנבעו למשרד התחבורה מהפרויקט: “כבר מסיום הפרויקט, לפני כמה שבועות, התחלנו להבחין בשיפור בביצועים וקיצור זמן ‘ג’ובים’ שרצים במחשב המרכזי. הפרויקט מאפשר לנו חסכון בעלויות, לצד שיפור ברמת אבטחת המידע והגנת הסייבר, בשל הטכנולוגיות שיש במיינפרים החדש. כך, תוכנות ושירותי zSecure מעניקים לנו את היכולת להתחבר ל-CERT הלאומי, ומוצרי האבטחה של יבמ, בהם Guardium, משפרים את חוסן המערכות ואת הזמינות שלהן”.

אהרון סיכם באמרו ש-“הפלטפורמה החדשה תסייע למשרד התחבורה להיערך לפיתוח שירותים חדשים, הנגישים לציבור באמצעות האינטרנט ומוגנים יותר מאיומי סייבר ואבטחת מידע”.

פורסם ע”י אנשים ומחשבים ב- 16 בינואר 2019.

חזרה לכל החדשות
איך אנחנו יכולים לעזור לך?
בכל שאלה, בקשה ועניין, אנו פה עבורכם. מלאו את פרטיכם ונשמח לשוב אליכם בהקדם