נגישות
[wpa_toolbar]
שפות
main-pic

ה- Metaverse הגיע גם לתחום הבנקאות

מאמר מאת אלון הופמן, מנהל חטיבת דיגיטל ומטאוורס במלם תים

טכנולוגיית ה-Metaverse זוכה לאימוץ מהיר במגוון רחב של תחומים. כיום, רוב היישומים מתמקדים ביצירת “עולם ווירטואלי” למשחקים ופגישות. לפי חברת המחקר גרטנר, עד שנת 2026 יהיו ל- 30% מהארגונים בעולם מוצרים ושירותים מוכנים ל- Metaverse, לטובת ייעול סביבת העסקים ויצירת שירותים חדשים דרך טכנולוגיה זו. התחום גדל בקצב של כ- 43% כל שנה ולפי חברת PwC יגיע למעל טריליון וחצי דולר עד שנת 2030. המשמעות היא שעסקים המתכוננים לנצל את ה- Metaverse, כבר מתחילים לפעול כעת על מנת להשיג יתרון תחרותי בהמשך.

ה-Metaverse מסוגל לתאר עצמים פיזיים באופן דיגיטלי, כאשר כל התכונות וההתנהגות של העצם מובנות בתוך תיאור הדיגיטלי. כך ניתן לתאר את כל העולם באופן דיגיטלי וליצור תאום דיגיטלי (Digital Twin) אפילו לעולם כולו.

הסוף לתורים בבנק הפתוח תמידית

טכנולוגיית ה- Metaverse כל כך שימושית שאפילו ארגונים שמרניים כמו הבנקים מצאו יישומים אשר  הMetaverse- יקדם אותם ויאפשר להם להתייעל ולשפר את רמת השירות. המטרה היא למזג בין שירותי הבנקאות הדיגיטליים לבין השירותים המסורתיים בסניפים. למשל, ניתן ליישם סניף בנק ב- Metaverse שיאפשר ללקוחות לבצע פעולות מול פקידים דיגיטליים שמדברים את השפה הנדרשת ואף מסוגלים לפתור תקלות. התחושה של הלקוח היא שהוא נמצא בתוך הסניף וסביבו קיימים יועצים ופקידים  שעומדים לרשותו בכל עת. כך לא יהיו אף פעם תורים בסניף והוא יהיה פתוח תמיד.

דמיינו תהליך של לקיחת משכנתא, כאשר יש צורך במפגש בין הלקוח, הקבלן ועורכי דינם ובין אנשי הבנק ואולי גם יועץ משכנתאות חיצוני. כיום, מתקיים מפגש כזה במספר שלבים “מלחיצים”, כאשר יש צורך ב-“פינג פונג” בין השחקנים. בסניף המבוסס על Metaverse, ניתן לבצע את כל התהליך במהירות. כמובן, שגם ניתן להתבונן בתאום הדיגיטלי של הנכס, השכונה והשירותים באזור. דוגמה נוספת היא עסקים בינלאומיים, כאשר יש צורך בדו-שיח בין יבשתי אשר ניתן לשכלל על ידי מפגש בזמן אמת בין כל השחקנים, ביצוע תרגום אונליין, ותיעוד ללא תקלות.

השחקנים הגדולים בעולם הבנקאות חזק במשחק

מספר בנקים גדולים בעולם, כגון J.P. Morgan, Standard Chartered Bank, HSBC ואפילו חברות אשראי כגון VISA ו-Mastercard עושים שימוש ב Metaverse-, חלקם אף הקימו “סניף” אשר ישמש כתשתית פיתוח, מדגים וכלי שיווק. לדוגמה, ישנן כיום חברות כגון Sandbox או Decentraland אשר מוכרות קרקעות ווירטואליות, עליהן הקונים מקימים עסקים דיגיטליים במיקומים אסטרטגיים. נניח שמישהו הקים שדה תעופה על קרקע ווירטואלית, חשוב שיהיה סניף של בנק בשדה לפעולות מט”ח, רכישת ביטוח וכו’. הפקיד בבנק יוכל לדבר בכל שפה ולהתייעץ באופן דיגיטלי עם מומחים דיגיטליים של הבנק.

לדוגמה, J.P. Morgan רכשו קרקע מ- Decentraland והקימו עליו בנק – כולל “lounge” אשר ישמש כסניף בנק ב- Metaverse. שם הסניף הוא ONYX. כמובן, שכאשר מקימים בנק חדש ב- Metaverse, ניתן כבר לשלב טכנולוגיות נוספות כגון Blockchain לשמירת טרנזקציות, חוזים חכמים ואפילו שיחות עם פקידי הבנק. להלן דוגמה של סניף ONYX של J.P. Morgan.

היתרון המרכזי בפלטפורמת ה- Metaverse הוא שניתן גם לבצע סימולציות על פעילות הפקידים, לתעד כל פעולה ופעולה לצורך למידה ושיפור, להשתמש ב- AI כדי למנוע הונאה, וכך לתכנן שירות אופטימלי ולנצל את הטכנולוגיה להדרכות ולשיפור הממשק בין הלקוח לבנק.

ברור לכולם שהתהליך הזה ייקח זמן בדומה לתהליך אימוץ ה- Internet במאה הקודמת. אולם,  הרוב המכריע של חברות הטכנולוגיה הגדולות כגון Nvidia, Microsoft, Meta וגוגל משקיעות הון כדי להיות שחקן משמעותי בתחום. חברת מיקרוסופט אף בשלב רכישה של חברה בתחום המשחקים ב-Metaverse בשם Activision בסכום של 68 מיליארד דולר!!

כאשר משלבים AI מתקדם עם ה- Metaverse, יהיה ניתן להציב בבנק יועץ השקעות ווירטואלי בדמות אוואטר אשר מסוגל לספק ייעוץ מקיף ה”תפור” לצרכי הלקוח.

לסיכום: המדע הבדיוני ביותר כבר כאן ופולש גם לתחומים שבעבר לא היה עולה על דעתנו לשייכם אליו. הבנקים בעידן שלנו ממשיכים את המהפכה הטכנולוגית שלהם בצעדי ענק ומתאימים את עצמם לתפיסות החדשניות ביותר שמרחיקות אותם מהתדמית השמרנית שלהם. אימוץ המטאוורס באופן מלא בבנקים הוא רק עניין של זמן.

חזרה לכל החדשות
איך אנחנו יכולים לעזור לך?
בכל שאלה, בקשה ועניין, אנו פה עבורכם. מלאו את פרטיכם ונשמח לשוב אליכם בהקדם